אתור ספר על המדף בספריה


bookshelf כמה קוראים ביום באים לבקש עזרה מספרנים אחרי שחיפשו ספר על המדף ולא מצאו? מספיק בשביל לחשוב על הבעיה. ברוב המקרים אנחנו הולכים איתם אל המדף, מוצאים ספר וגם גורמים לקורא לחוש באי נעימות מסוימת בפנינו על כך שהוא הטריח אותנו סתם. שלא נדבר גם על בזבוז זמנינו. לרוב קורא לא מוצא ספר מכיוון שהוא לא יודע מה סדר הספרים על המדף. אפשר היה לתלות על קיר או על כוננית הסבר קצר ככה שכולם יראו. ואולי יותר טוב לחלק דפים עם הסבר למי שצריך. רק אחרי קריאה של דף ההסבר וחיפוש נוסף אפשר יהיה לעזור ולחפש. על ידי כך נחסוך בזמן העבודה היקר שלנו ונחסוך מהקורא לחוש בלא נוח.

17 תגובות to “אתור ספר על המדף בספריה”

  1. שרה Says:

    אלכסי ,
    נגעת בנקודה מה זה רגישה …
    אני קמה ממקומי המון פעמים ביום – כדי לעזור לקוראים שלי לחפש ספר … אבל אז – אני גם מלמדת אותם איך מחפשים כדי שבפעם הבאה יסתדרו לבד …
    חוץ מכאלו – שמתעצלים , זה לא מפריע לי לעזור להם . אני מודעת להבדל בין ספריה ציבורית לספריה אקדמית – אבל יש אנשים שהולכים לאיבוד פה … אז אני מוכרחה לעזור- ביחוד בצד העיוני ,
    נחמד לדעת שהבעיות שלי , הן גם של אחרים …

    • libonly Says:

      הבעיה היא לא לקום ולעזור. אני גם עושה את זה בשמחה רבה. חשבתי שעוד שלב אחד של למידה לפני שהצלה מגיעה לא יזיק לשני הצדדים.

  2. סמדי Says:

    אני חושבת שאלו שלא מוצאים את הספר על המדף – הם ברוב המקרים גם אלו שאינם מסתדרים לבד עם מפות.
    אצלינו אחרי שיעורים שבהם אנחנו מדריכים אותם והולכים אתם למדפים ומראים את הכיוונים ומאין לאין הספריה מתקדמת וכיצד – ישנם כאלו – לא רבים אמנם אבל הם קיימים שהניווט קשה להם.
    ישנם אלו שרואים רק את ש"מתחת" לאף לא למעלה ולא למטה.

    אני גם חושבת שאחרי שמתגימים פרטני – אלו עם הבעיות האמיתיות יסתדרו לבד.

    בשרטוט ההדגמה קשה – במיוחד למי שיש באמת בעיה – ואז הוא יתבייש לבוא לשאול?

    • libonly Says:

      "לא למעלה ולא למטה" – זאת בעיה מוכרת גם אצלינו. אני חושב שדווקא אלה שיש להם בעיה רצינית של התמצאות במקום לא יבואו ישר ליעץ לפני שיקדישו כמה דקות לחיפוש.

  3. שרה Says:

    אלכסיי , אתה צודק במידה מסוימת .
    אבל בצד העיוני של הספריה – קשה לאנשים להתמצא – אם ההסבר לא מאוד ברור .
    לפעמים יותר קל לי – לקום מאשר להתחיל להסביר .
    וגם סמדי – צודקת .
    יש אנשים שממש קשה להם .
    שלא תבין לא נכון – בחיפוש "פשוט" – אני מראה איפה הספר נמצא – ורק אחרי שהקורא לא מוצא – אני עוזרת לו .
    אבל אתה צודק – חשוב ללמד .

  4. אינה Says:

    באמת נושא רגיש:) אני קמה כמו נחום-תקום… ברור שעושים הדרכה ומסבירים כיצד הספרייה מסודרת, במוזיקה זה לא לפי דיואי, אלא לפי LC, אבל עדיין קשה מאד, ולפעמים – גם הספרים לא תמיד מסודרים כמו שצריך (קריאת מדף דחוף!) … אז אני קמה לעזור וזהו:)

    • libonly Says:

      לא עבדתי בשיטת LC. רק למדתי קצת. בפועל זה יותר קל להתמצא ב LC?

      • אינה Says:

        נראה די אותו דבר,מספרי מיון מבטאים את הנושא כמו בדיואי, פשוט המספרים פחות ארוכים, וספרי התוים מסודרים לפי סוגי יצירות, כך גם לספרנים יותר קל ללמוד בעל פה את כל הספרייה אפילו שלא מתכוונים לכך :)

        • libonly Says:

          גם בשיטת דיואי אפשר ללמוד בעל-פה מקומות של ספרים. יש לנו ספרניות ותיקות שזוכרות הרבה. הבעיה
          שעדין לא המציעו חיבור רשת לראשו של ספרן ולכן צריך בכל זאת להכנס למחשב לבדוק אם יש עותקים על המדף.

  5. יצירת מציאות Says:

    תמיד פגשתי (וגם אפגוש) ספרניות / ספרנים שתמיד מוכנים לעזור. הבעיה היא שצריך להמתין עדשהם מתפנים (כי הם עושים גם וגם וגם… כמו בכל מקום עבודה…).
    אהבתי את הרעיון – אשמח לעזור. אני מתמחה (גם) בכתיבה טכנית , בכתיבת הוראות עבודה ונהלים.

    • libonly Says:

      תודה על מוכנות לעזור. בסה"כ, אבל, מדובר בכמה משפטים פשוטים ככה שבמקרה הזה אין צורך ממשי בעזרת כתיבה או ניסוח. הרבה יותר קשה לשכנע קולגות כי כל דבר חדש, כל שינוי הכי קטן מפחיד נורא.

  6. יצירת מציאות Says:

    לטעמי לספרניות/ ם יש ערך מוסף בספרייה, מלבד הידיעה כיצד לאתר את הספרים…

    • libonly Says:

      על זה בדיוק אני מדבר, למרות שברור לי שחוץ מאיתנו אף אחד לא יכול לעזור.

  7. אילנה שקולניק Says:

    לדעתי יש הבדל גדול בין ספרייה אקדמית לציבורית.
    בציבורית, אין להם שום בעייה או אי נעימות בלהודות שהם זקוקים לעזרה.
    לעומת זאת, רבים מהם קבועים ויודעים למצוא את הנחוץ להם כמעט בעיניים עצומות. אבל אלה הם אנשים שחוזרים תמיד אל אותו נושא.

    • libonly Says:

      נכון מאוד. ההבדל בין ספריה אקדמית לציבורית הוא, בין השאר, בכך שאצלינו מחפשים ספר מסויים לעומת ספריה ציבורית שבה לצרכים של קורא יכולים לענות כמה ספרים שונים.

להשאיר תגובה

