מציאת ספרים במאגר כותר


לאחרונה התנסיתי בעבודה מול מאגר כותר. לספריה שלנו יש מנוי למאגר שעולה לא מעט כסף. המאגר כולל בערך 750 ספרים בטקסט מלא שנגישים לסטודנטים מהקמפוס והגיע הזמן שנתחיל להשתמש בו ולשווק אותו בקרב סטודנטים ומרצים. התבקשתי לבדוק אפשרויות וכלים שהמאגר מציע ולתת הרצאה על ספרית כותר לעמיתים שלי בספרייה. יש לי מה לספר על הממצעים אליהם הגעתי וייתכן אעשה זאת מאוחר יותר, אבל זה לא הנושא של פוסט זה. בסוף ההרצאה עלה רעיון על איך אפשר לדעת דרך הקטלוג שלנו אם יש ספר מסוים במאגר כותר. למה אנחנו צריכים את זה? ניקח מקרה כאשר בא קורא ושואל על ספר מסוים. אני מבצע חיפוש בקטלוג הספרייה שלנו, לא מוצא והקורא עוזב מאוכזב (אני לא רואה אחד מאיתנו מבצע חיפוש נוסף במאגר כותר כל פעם הן מפאת חוסר זמן והן מפאת חיפוש לא יעיל במאגר). הפתרון, צריך לציין שהוא זמני ולא תקין מבחינת כללי קטלוג, הוא כזה: להעתיק שמות של ספרים לרשומות קטלוג שלנו, מצד שני. לכל אות תהיה רשומה נפרדת. נכניס כותרי ספרים לשדה 505 t שהוא שליף. זה פתרון שלא דורש הרבה שעות עבודה מצד אחד ונותן לנו – לספרנים אפשרות להמליץ לקוראים על ספרים שהם לא נמצאים בספריה שלנו. אנו מודעים לכך שהכותרים יהיו בכתיב מלא ולבעיית עדכון של הרשומות (נשתמש ב RSS בשביל להתעדכן בספרים שצורפו למאגר). הרשומות לא יופיעו ב ULI, כמובן. אני אשמח אם יועלו כאן עוד בעיות שלא חשבנו עליהן ואם משהו ירצה לקבל קבצים או להעתיק את הרשומות המוכנות נחשוב יחד איך אפשר לעשות זאת.

נ"ב:  ראיון מעניין מ- 2008 עם אבי ורשבסקי וגידי זנד מאתר כותר.

תגים: , , ,

15 תגובות to “מציאת ספרים במאגר כותר”

  1. meorero Says:

    "עולה לא מעט כסף", מעניין כמה?

    מעניין גם מה הם יעשו אם אותם ספרים יהיו באופן חופשי ב- Google books …

    • libonly Says:

      קרא במייל.
      לא יהיו אני מניח. וגם אם יהיו, אז עדיין יש לכותר יתרון אחד בולט – כלים שמאפשרים לסמן בספרים, להעתיק בטקסט מלא מוכן לעריכה וכו'

  2. ביילע Says:

    אצלנו, ואני בכוונה לא מציינת את שם הספרייה, סיימנו לקטלג את כל האוסף. כל ספר ברשומה נפרדת. כך אחרי התייעצות עם אלחנן. בהתחלה הוספנו רק את הקישור לרשומה של הספר המודפס, אבל אלחנן אמר שזה לא תקין אז שינינו.
    אפשר למצוא את כל האוסף כאשר עושים חיפוש בשדה "כותר מתחיל ב" של המילה "כותר" ואפשר לחפש כמובן כל ספר בנפרד.
    ז"א שאם יש לנו את הספר בדפוס וגם דרך כותר יש לאותו ספר 2 רשומות נפרדות.
    אם יש לך עוד שאלות, תפנה אליי בספרייה אחרי פסח.
    חג שמח.

    • libonly Says:

      – 460 זה לא הכל! אתם עוקבים אחרי ספרים חדשים במאגר? משתמשים ברסס לשם כך? זה עובד?
      – אני מבין שאלחנן צודק, אבל לקטלג קרוב ל 800 ספרים? המון עבודה, במיוחד שאין להיות בטוח שהמאגר יעבוד שנים רבות. גם קישורים לספרים יכולים להשתנות.
      – לא כדאי אולי שהרשומות לא יוצגו ב ULI?
      באוניברסיטת חיפה, למשל, מבדלים רשומות מכותר על ידי שדה 099 EBOOK-KOTAR. אפשר לדלות אותן לפי מס' מיון.
      הייתי בהרצאה של רחל קדר בבית ברל בשבוע שעבר והיא בדיוק דיברה על איכות קטלוג וחוסר אחידות ומדיניות בקטלוגים בארץ.

  3. Kiskin Martishkin Says:

    אצלנו, וכמו ביילע גם אני לא אציין את שם הספרייה, אנו מקטלגים רק את הספרים שנוגעים לתחומי הלימוד של משתמשי הספרייה שלנו.

    כל ספר מקוטלג בנפרד ואפשר לדלות אותו עפ"י מספר פרמטרים: כותר הספר, מחברו , מחבר תאגיד, נושא ומס' מיון. התהליך ארוך ומייגע.

    חבל שספריית "כותר" לא מנפיקה רשומות קטלוג מוכנות להורדה (גם במקרה זה, כל ספרייה תצטרך להוסיף שדות מקומיים משלה).

    אני מקווה שספריית "כותר" תתקיים שנים ארוכות. אם הקישורים ישתנו, אפשר יהיה לשנותם בקטלוג באופן גורף.

    אשר לאחידות הקיטלוג בין קטלוגים בארץ – אנחנו משתפרים, אך עם כל הרצון הטוב מדובר באוטופיה. גם בעולם, אגב, אין אחידות מוחלטת בין רשומות קטלוגיות של אותו ספר (ראה ב-OCLC).

    • libonly Says:

      אתם עושים קיטלוג נכון לפי הכללים. זאת עבודה קשה לקטלג כמו שצריך את כל הרשומות.
      "חבל שספריית "כותר" לא מנפיקה רשומות קטלוג מוכנות להורדה" – כמובן שחבל, אבל יש להם גם בלי זה מלא בעיות לפתור, כמו, למשל, לעשות חיפוש מתקדם.

  4. רונית בן-צבי Says:

    טוב היה לו המולו"ת האלקטרונית בארץ תידמה לעמיתותיה בעולם הגדול, ותספק רשומות MARC לכול הספרים שבמאגר.
    אך עד שהתעשיה הזו תתבגר, נאלץ אנחנו להתגבר ע"י יצירת פתרונות עצמאיים, ואלו לצערי לא יהיו אחידים.
    אני חושבת שיש מקום שננהל דיאלוג עם ספקי מידע כדוגמת "כותר" ואחרים.
    כול הצדדים ייצאו נשכרים.

    • libonly Says:

      כן. הרעיון שהמו"לים יספקו לנו רשומות הוא מצוין, אבל נדמה לי שאין בצוות של כותר איש אחד שיודע מה זה MARC, לצערי. אחרת החיפוש ,למשל, היה נראה אחרת.

      • רונית בן-צבי Says:

        בל נהיה קטני אמונה. עלינו המשימה ליזום, להתארגן, לגייס את מלמ"ד לעניין, להיפגש עם אנשי מט"ח ולהציג את צרכינו כמשתמשים.

  5. Kiskin Martishkin Says:

    החיפוש בספריית "כותר" אכן בעייתי ביותר.

    אף על פי כן, עצם העובדה שקיימים כל כך הרבה ספרים אלקטרוניים בטקסט מלא בעברית היא הישג בפני עצמו.

    • libonly Says:

      אופן ההצגה של הספרים בכותר הוא בעייתי למדי. רוב הקוראים לא ישבו מול מחשב לקרוא ספר שלם ולהוריד אותו למכשיר לא ניתן. אני רגיל לקרוא ספרים בפורמט *fb2. רוב המכשירים לקריאת ספרים מבינים אותו.

  6. גידי זנד Says:

    חברים יקרים אני מזמין אתכם לפגישה במטח.
    אשמח לשמוע הערות והארות לחידוד השירותשל כותר וטיוב של הכלים שהיא מציעה לכם ליעול ולשימוש יעיל יותר
    מחכה למייל מכם
    גידי זנד – מנהל ספריית כותר מטח

    • libonly Says:

      שלום גידי. חיכיתי שבוע ימים לפני שאני כותב תגובה. חשבתי שאחרים יגיבו לפני, אבל לא. כתבתי על הצעתך גם בטוויטר ואין שום התייחסות, לצערי.
      הייתי שמח לבוא ולדבר אתך, אבל אני גר בדרום והמרחק מקשה עלי לצאת.
      אני מציע דבר כזה: אני אכתוב כמה דברים על איך המאגר צריך להראות בעיני ספרן ואני מניח שאחרים יתקנו אותי אם צריך ויוסיפו הצעות שלהם. לתשומת לבך – המגיבים לפוסט זה (חלקם זכיתי להכיר באופן אישי) הם ספרנים עם ידע רב בתחום וכדאי להתייחס לדבריהם ברצינות ראויה.

    • רונית בן-צבי Says:

      אשמח לקחת חלק בפגישה עימך ואנסה לגייס קולגות נוספים. אהיה איתך בקשר.

      רונית

  7. סטטיסטיקה נחמדה על שנת 2010 מאת וורדפרס « LibOnly Says:

    […] מציאת ספרים במאגר כותר March 2010 14 comments 4 […]

להשאיר תגובה

